Psihološki pristup Karen Woodal – Rad na vlastitoj frustraciji

 

Rad na vlastitoj frustraciji zahtijeva alate koji će pomoći da se osjećate kao osoba koja ima kontrolu. Kad su vam djeca zlovoljna i povučena, to u vama može izazvati osjećaj da ona, a ne vi kontrolirate situaciju. Kad djeca reagiraju kao otuđena djeca, ponašaju se kao da su starija nego što jesu i kao da su ovlaštena ponašati se na taj način. To je zato što ih je roditelj otuđitelj podigao na hijerarhijskoj ljestvici odnosa i time im dao dopuštenje da vas vide kao nekoga koga ne trebaju poštovati ili prema njemu/njoj imati obzira.

Rad na vlastitoj frustraciji traži od vas da naučite tri jednostavne stvari.
1. Prihvaćanje – da su vaša djeca u situaciji otuđenja i kao takva ona se neće prema vama ponašati kao prije, ni onako kako vjerujete da bi trebala, a ni kako se ponašaju djeca koja nisu otuđena.
2. Razumijevanje – da to NIJE osobno, da se NE radi o vama. Radi se o onomu što im čini drugi roditelj.
3. Ne-zdravorazumska/neočekivana ponašanja – jesu ponašanja koja su potrebna da biste se nosili s djecom kad su zlovoljna i srdita ili povučena od vas. Način na koji ćete primijeniti ponašanja suprotna zdravorazumskim očekivanjima ovisi o vašoj sposobnosti razumijevanja onoga što se događa.

Polazeći od prihvaćanja, razumijevanja i sposobnosti da se ne-zdravorazumski/neočekivano ponašate, od naivnog, vi postajete roditelj svjestan otuđenja. Kad ste svjesni otuđenja, vaša se frustracija značajno smanjuje zato što razumijete što se događa, i znate što činiti. Frustracija nastaje kad vam je fokus na krivom mjestu i kad se stalno pitate zašto se to događa? Smanjenje frustracije jeste srž suočavanja vas kao otuđenog roditelja, a suočavanje vodi ozdravljenju.

Ova pretvorba vaših osjećaja, ključna je za vaše suočavanje i ozdravljenje od utjecaja otuđenja. Tablica koja slijedi pokazuje kako pretvorba osjećaja vodi do više razine razumijevanja i kako vam svijest o otuđenju pomaže rješavati problem tijekom duljeg perioda vremena.

Osjećaj: frustracija
Uzrok:
· Prekid odnosa s djecom.
· Ponašanje djece.
· Nedostatak razumijevanja od sudionika sudskog postupka.
Pretvorba u:
· Prihvaćanje da su djeca otuđena.
· Razumijevanje da to nije osobno.
· Korištenje ne-zdravorazumskih /neočekivanih ponašanja
Ishod:
· Diskonekcija (isključivanje) od pokušaja djece da vas povrijede.
· Sposobnost da znate što i kako činiti
· Povećano samopouzdanje zato što znate da to nije osobno.
· Znanje o tomu kako pomoći stručnjacima da razumiju

Osjećaj: ljutnja
Uzrok:
· Vidite promjene u djeci.
· Osjećaj nedostatka kontrole nad vlastitim životom zbog onoga što čini drugi roditelj.
· Nedostatak razumijevanja drugih ljudi.
Pretvorba u:
· Razumijevanje kako i zašto dolazi do promjena ponašanja.
· Vraćanje kontrole što vodi znanju što i kako činiti.
· Sposobonost edukacije drugih koje se temelji na povećanom znanju i samopouzdanju.
Ishod:
· Povećana sposobnost upravljanja ponašanjem djece
· Veći osjećaj kontrole nad vlastitim životom.
· Manje vas pogađa neznanje drugih.

Osjećaj: zbunjenost
Uzrok:
· Ne znate kako će se djeca ponašati, ni zašto.
· Ne razumijete ponašanja roditelja otuđitelja.
Pretvorba u:
· Učenje i povećanje svijesti o otuđenju.
· Učenje i povećanje svijesti o tomu da ste otuđeni roditelj.
· Razumijevanje zašto ste uopće ušli u vezu s tom osobom.
Ishod:
· Povećano samopouzdanje pri korištenju ne-zdravorazumskih/ neočekivanih ponašanja pri susretu s djecom.
· Povećano samopouzdanje pri oslobađanju od kontrole roditelja otuđitelja nad vama.

Osjećaj: tuga
Uzrok:
· Kad vidite promjenu u djece koja su sad srdita i odbijajuća.
· Kad vidite da djeca odbacuju ostale članove obitelji.
· Osjećaj da se vrijeme uludo gubi.
Pretvorba u:
· Znanje o tomu zašto su djeca ljuta i kako im možete pomoći da se nose s tim.
· Pomaganje članovima obitelji da razumiju što se događa s djecom i da to depersonaliziraju.
· Osjećaj da se vrijeme korisno upotrebljava zato što tijekom vremena učite o tomu što se događa.
Ishod:
· Povećan osjećaj svrhe i kontrole nad vlastitim životom.
· Povećano znanje i samopouzdanje o tomu kako ćete izgraditi strategije pomoći djeci.
· Povećana sposobnost razumijevanja kako pomoći drugima koji su pogođeni otuđenjem.

Osjećaj: očaj
Uzrok:
· Osjećaj da uopće ne možete učiniti ništa u vezi sa situacijom.
· Osjećaj da drugi roditelj ima potpunu kontrolu nad vašim životom.
· Koncentriranje svih vaših nada i sreće u mogućnost zaustavljanja roditelja otuđitelja u onome što čini.
Pretvorba u:
· Spoznaja da ne možete mijenjati druge, ali sebe možete.
· Spoznaja da drugi roditelj ima onoliko moći kontrole nad vašim životom koliko mu vi dopuštate.
· Nalaženje i bavljenje drugim stvarima koje su vam važne u životu paralelno sa svim onim što činite da biste izgradili strategije.
Ishod:
· Bolje razumijevanje sebe koje vodi većem zadovoljstvu u drugim područjima života.
· Jače veze s ljudima tijekom učenja o tomu što vam je važno u odnosima.
· Povećano uživanje u drugim područjima života osim bavljenja svojom djecom i ljubavi za njih.

Da biste se nosili s utjecajem otuđenja i zacijelili, važno je da obratite pozornost na pretvorbu osjećaja koji vas vode u očaj i da izbjegnete produljen osjećaj da ste pod napadom drugog roditelja. Taj je produljeni osjećaj posljedica kontrole koju nad vama ima otuđenje djece od vas. Kad se počnete oslobađati od toga načina življenja, dolazi do trenutačnog olakšanja. Izgradnja jednostavnih strategija koje dokazano mijenjaju vaš način razmišljanja, donosi ne samo moguće, već neizbježno oslobođenje i olakšanje. Radi promjene razmišljanja, pokušajte sa sljedećim vježbama, na dnevnoj osnovi, najmanje sljedećih 21 dan.

Prvi korak
Recite sebi da ste roditelj otuđenog djeteta, a ne odbačeni roditelj.
Drugi korak
U svojem umu čuvajte sliku o sebi kao najjačoj karti vašeg djeteta za njegovu zdravu budućnost. Tu sliku svakodnevno osvježavajte.
Treći korak
Oslobodite se od kontrole drugog roditelja nad vama i usredotočite se na stvari koje možete kontrolirati u svojem životu, umjesto na one koje ne možete.

Ove se vježbe temelje na kognitivno-bihejvioralnom pristupu ozdravljenju prema kojem su vaše misli uzrok vaše patnje. U Family Separation Clinic volimo reći “ako uvijek činite ono što ste uvijek činili, uvijek ćete dobiti ono što ste uvijek dobijali”, što je, drugim riječima to da ako se držite svojih navika, uvijek ćete imati iste ishode. Ako želite da se nešto promijeni, morate nešto činiti drugačije, a prva stvar koju morate činiti drugačije, jest misliti na drugačiji način, i o sebi i o tome što se događa vašoj djeci. Ako sebi ponavljate da su vam djeca oduzeta i da tu ništa ne možete, zauvijek ćete se osjećati očajno i beznadno. Ako takvo razmišljanje promijenite u moja su djeca od mene otuđena i to od mene traži da o svojem roditeljstvu mislim drugačije, da bih im pomogao/pomogla, time odmah u svojem umu postavljate očekivanje da ćete nešto činiti drugačije. Život počinje u našoj zamisli. Ne možete ni sjesti ni ustati ako svojem mozgu ne naredite da to učini. Tako ni svoj život ne možete promijeniti ako prvo ne zamislite drugačiji ishod. Veliki dio našeg rada na Klinici tijekom prvih tjedana rada s obiteljima jest da im pomažemo da sebe zamisle drugačije. U stvaranju novih ideja i novih misli, stvaramo nove osjećaje. Kad se osjećaji promijene, prekidamo negativnu spregu koja stvara očaj i beznađe. Kad se to dogodi, sve je moguće.

Izvor: Dr. Karen Woodall na hrvatskom – rad na vlastitoj frustraciji

Tekstovi u originalu su autorski rad Karen Woodal, kliničke psihologinje koja se bavi tretmanom djece i obitelji pogođenih otuđenjem djeteta od roditelja, voditeljice “Family Separation Clinic” u Londonu.
Materijali su obrađeni od strane Udruge Dijete Razvod – udruge za zaštitu interesa djece za vrijeme i nakon razvoda, te se prenose uz njihovu dozvolu.

Oglasi